- Zadzwoń: 536 111 234 lub napisz: sklep@e-bagazniki.pl
Bagażnik rowerowy Thule Epos 3 – Maksymalna funkcjonalność i uniwersalność. Odkryj bagażnik Thule Epos, stwor...
4 999.00 złBagażnik rowerowy Thule Epos – Maksymalna funkcjonalność i uniwersalność. Odkryj bagażnik Thule Epos, stworzo...
4 499.00 złThule VeloSpace XT 3 to bagażnik rowerowy montowany na haku do przewozu trzech rowerów z możliwością rozbudowy...
4 199.00 złThule EasyFold XT 3 to w pełni składany, kompaktowy i łatwy w użyciu bagażnik rowerowy na hak holowniczy. Du...
3 999.00 złThule VeloSpace XT 3 to bagażnik rowerowy montowany na haku do przewozu trzech rowerów z możliwością rozbudowy...
3 828.00 złThule EasyFold XT 2 W pełni składany, kompaktowy i łatwy w użyciu bagażnik rowerowy na hak holowniczy. Duża...
3 549.00 złThule VeloSpace XT 3 to bagażnik rowerowy montowany na haku do przewozu trzech rowerów z możliwością rozbudowy...
3 479.00 złThule VeloCompact 926 bagażnik rowerowy montowany na haku. Najlepszy kompaktowy, lekki bagażnik Thule do przew...
3 260.00 złThule VeloSpace XT 2 to bagażnik rowerowy montowany na haku do przewozu dwóch rowerów z możliwością rozbudowy...
3 149.00 złThule VeloSpace XT 3 to bagażnik rowerowy montowany na haku do przewozu trzech rowerów z możliwością rozbudowy...
3 089.00 złSTRADA SPORT 3 Stylowa, stalowo-aluminiowa konstrukcja dla amatorów rowerowego szaleństwa nie uznających komp...
3 049.00 złThule VeloCompact F to bagażnik rowerowy montowany na haku holowniczym z systemem FIX4BIKE. Służy do transpo...
2 949.00 złNasz styl życia sprawia, że coraz chętniej zamiast wylegiwania się na plaży w modnym kurorcie, wybieramy aktywny wypoczynek w plenerze. Zamiast klapek i parawanów, bierzemy więc trapery i plecak, a oprócz leżaków, pakujemy rowery. Bagażnik rowerowy — na hak albo na dach — gwarantuje, że wystarczy nam miejsca w samochodzie i na sprzęt i na pozostały bagaż, a podróż nadal będzie komfortowa.
Bagażnik montowany na haku najczęściej otwiera ranking. Dlaczego? Pomyśl sobie, ile czynności trzeba wykonać, aby zamontować bagażnik na dachu, a potem ile wysiłku trzeba będzie włożyć, aby ustawić na nim rowery. Nie każdy ma tyle siły, a i nie każdemu starczy wzrostu. Tymczasem bagażnik rowerowy na hak montuje się na kuli dwoma ruchami i nie wymaga to ani większej ekwilibrystyki, ani dużej siły. Ze wstawieniem na niego roweru poradzi sobie nawet dziecko. Bagażnik na hak jest więc ceniony za wygodę użytkowania, łatwy montaż i demontaż, a także to, że zajmuje niewiele miejsc, kiedy nie jest użytkowany.
Kolejna ważna zaleta bagażnika na hak, to mniejsze zużycie paliwa niż w przypadku dachowego. Rzeczy umieszczone na dachu wpływają bowiem nie tylko na całkowitą masę pojazdu, ale również powodują, że opór powietrza podczas jazdy jest większy. Choć rower sam w sobie nie jest bardzo szeroki, to w połączeniu z bagażnikiem, będzie niestety powodował wyższe spalanie. Kiedy rowery jadą na dachu, będziemy słyszeć we wnętrzu pojazdu furkoczące powietrze. Przy dłuższej trasie może być to uciążliwe. Dla odmiany rowery w bagażniku na haku holowniczym chowają się w tzw. cieniu aerodynamicznym samochodu i dzięki temu nie zwiększają oporu. Na wysokość spalania będzie zatem wpływać co najwyżej zwiększona masa ładunku, za to na dachu wciąż mamy miejsce na pozostałe rzeczy. No i pamiętajmy, że wioząc rowery na dachu, możemy nie zmieścić się w garażu podziemnym, czy pod wiaduktem.
Do wyboru mamy dwie możliwości. Wieszak, czyli uchwyt, na którym zawiesza się rower oraz platformę, na której rowery się stawia. Czym jeszcze się różnią? Sprawdźmy.
Bagażniki rowerowe typu wieszak są zdecydowanie tańsze niż platformy. To bowiem mało skomplikowane urządzenia, na których po prostu zawiesza się rowery za ramę. Jeśli jednak planujemy przewozić więcej niż jeden górski rower, na tym w zasadzie kończą się ich zalety. Po pierwsze, ciężko na nim zamocować rowery damskie, które nie mają poprzecznej ramy, bo nie ma ich za co zawiesić. Po drugie, choć sam uchwyt zwykle jest gumowany, to w czasie jazdy rowery obijają się o siebie, więc mogą się porysować. Po trzecie, trudno zamocować na takim wieszaku rowery różnej wielkości.
Bagażnik rowerowy na hak typu platforma to taka półka, na której ustawia się rowery. Nie dotyczą jej więc wady uchwytów, gdyż umieszczony na platformie rower, aż w trzech punktach kontaktuje się z samochodem. Oba koła znajdują się w dopasowanych szczelinach, a dodatkowe zaczepy przytrzymują ramę. Rowery więc nie kołyszą się w czasie jazdy, zatem nie są narażone na zadrapania lub większe uszkodzenia. Na platformie można bezpiecznie przewozić rowery z ramą karbonową.
Platformy mają zwykle regulowane rozstawy uchwytów, więc łatwo da się zamocować na nich rowery o różnych rozmiarach, a nawet dopasować je do grubości kół. Bagażnik rowerowy typu platforma ma też, w przeciwieństwie do wieszaków, fabryczne oświetlenie, więc wystarczy włożyć wtyczkę i problem z głowy. Jeśli bagażnik ma miejsce na dodatkową tablicę rejestracyjną, warto ją zamówić i zamontować na stałe, bo rowery ustawione na bagażniku tę samochodową będą zasłaniały, a to niezgodne z przepisami. Przekładanie jej za każdym razem też jest kłopotliwe.
Bagażnik nie powinien być kłopotliwy w montażu. Najlepiej wybrać taki, który da się zamocować bez używania dodatkowych narzędzi. Wkładanie i zdejmowanie rowerów również nie powinno przysparzać trudności. Niektóre modele mają dodatkowe platformy najazdowe. Ważną kwestią jest dostęp do bagażnika samochodu. Większość platform ma dźwignię pozwalającą odchylić je bez zdejmowania rowerów i w ten sposób łatwo dostać się do bagażnika. Wieszaki rowerowe na hak nie dają takiej możliwości.
W ofercie producentów znajdziemy bagażniki przeznaczone do przewozu od 2 do 4 rowerów, a niektóre modele mają możliwość dokupienia adaptera na dodatkowy, gdy „rodzina” się powiększy. Trzeba jednak pamiętać, że z jednej strony, bagażnik rowerowy ma ustaloną bezpieczną ładowność (zwykle do 60 kg), z drugiej, określony jest maksymalny nacisk pionowy na kulę haka. Łączna waga bagażnika i rowerów nie może więc być wyższa, niż dopuszczają te wartości.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami bagażnik rowerowy powinien mieć takie samo oświetlenie jak samochód, a więc: oświetloną tablicę rejestracyjną, światła pozycyjne, światła stopu, kierunkowskazy oraz światła cofania i przeciwmgielne. Trzeba więc zwrócić uwagę, czy bagażnik ma to na wyposażeniu, a jeśli tak — jakie jest złącze zasilające. Pełne oświetlenie wymaga wtyczki 13-pinowej. Jeśli bagażnik jej nie posiada albo samochód jest wyposażony w gniazdo 7-pinowe, konieczny będzie adapter. Jeśli bagażnik nie ma oświetlenia w pakiecie, musimy zadbać o nie sami, a to dodatkowy kłopot i wydatek.
Bagażnika nie będziemy używać przez cały czas, zatem dobrze, aby nie zajmował wiele miejsca w garażu. Jeśli budżet pozwala, można wybrać składany bagażnik rowerowy, wówczas po zdemontowaniu zajmuje tyle miejsca, co walizka. Niektóre modele są wyposażone w pokrowiec lub uchwyt do przechowywania pionowego — bagażnik wówczas można zawiesić na ścianie w garażu.
Prawidłowo zamontowany bagażnik rowerowy jest wygodny i bezpieczny. Dobra platforma powinna być sztywna i stabilna nawet podczas jazdy na nierównościach. Jednak zarówno on sam, jak i jego ładunek mogą być pokusą dla złodzieja. Sprawdźmy przed zakupem, czy bagażnik jest wyposażony w zamek przeciwkradzieżowy w miejscu mocowania go do haka oraz zamki dla rowerów. Jeśli nie, takie zabezpieczenia warto dokupić osobno.
Gdy mamy samochód z kołem zapasowym na tylnej klapie, korzystanie z bagażnika rowerowego na hak holowniczy będzie utrudnione lub wręcz niemożliwe. Zwykle bowiem sam hak jest zbyt krótki, aby w przestrzeni częściowo zajętej przez koło zmieściły się jeszcze rowery. Wyjściem jest oczywiście zdemontowanie zapasówki na czas przewozu rowerów lub ewentualnie dorobienie dłuższego haka. Niektóre bagażniki rowerowe Thule posiadają adapter pozwalający ominąć koło zapasowe.
Dobrej jakości bagażniki rowerowe na hak są wyposażone w mechanizm odchylający, który pozwala na komfortowe korzystanie z bagażnika samochodowego, bez zdejmowania rowerów. Pod warunkiem, że jego drzwi otwierają się do góry. Problem pojawia się jednak w autach, w których tylne drzwi otwierają się na bok. Gdy transportując rowery zechcemy je otworzyć, konieczne będzie najpierw zdjęcie rowerów, a następnie demontaż bagażnika. Jeśli jednak pogodzimy się z tym, że na czas transportu rowerów dostęp do tylnego bagażnika przez drzwi będzie utrudniony — nie ma problemu.
Na koniec rada, dla nowych użytkowników bagażników rowerowych na hak. Chociaż prowadzenie auta z rowerami z tyłu jest łatwiejsze niż wówczas, gdy zamocujemy je na dachu, to zalecamy ostrożną jazdę przynajmniej do czasu, aż oswoimy się z tym, jak zachowuje się samochód. Szczególnie trzeba uważać przy parkowaniu lub przejeżdżaniu przez “śpiących policjantów” i oczywiście wspomnianych już niskich przejazdach.