W Polsce jazda z łańcuchami śniegowymi obowiązkowa jest tylko na szczególnie wymagających górskich trasach. Jednak coraz więcej kierowców — narciarzy, którzy zimą podróżują po kraju i po Europie wybiera dobrowolnie dodatkowe wyposażenie auta. Przekonaj się, dlaczego warto rozważyć zakup łańcuchów. Dowiedz się, jak wybrać te najlepsze.

W Polsce jazda z łańcuchami śniegowymi obowiązkowa jest tylko na szczególnie wymagających górskich trasach. Jednak coraz więcej kierowców — narciarzy, którzy zimą podróżują po kraju i po Europie wybiera dobrowolnie dodatkowe wyposażenie auta. Przekonaj się, dlaczego warto rozważyć zakup łańcuchów. Dowiedz się, jak wybrać te najlepsze.

Jazda po oblodzonych drogach jest uciążliwa i niebezpieczna. Wie o tym każdy kierowca, który choć raz musiał zmierzyć się z ciężkimi warunkami, jakie panują zimą. O ile na drogach krajowych czy autostradach sytuacja jest lepsza, o tyle dojazd do urokliwych górskich miejscowości może być prawdziwym wyzwaniem. Aby ferie upłynęły bezpieczne, a dojazd na stok nie skończył się na samym początku stromego podjazdu zaopatrz swój pojazd w łańcuchy śniegowe. Eksperci podają wiele argumentów, które przemawiają za tym zakupem.

Dlaczego warto kupić łańcuchy na opony?

Nawet po zmianie opon z letnich na zimowe nie możesz oczekiwać, że Twój samochód da radę wjechać na oblodzoną górę czy nawet pochyły pojazd. Wymagający czas od listopada do kwietnia jest wyzwaniem dla samych aut i ich użytkowników. Na szczęście kupując łańcuchy śniegowe możesz zwiększyć komfort jazdy, a zarazem uczynić ją bardziej bezpieczną.

Bezpieczeństwo i komfort jazdy — lepsza przyczepność do podłoża pozwala pokonywać nawet większe koleiny bez wstrząsów i poślizgu. Ułatwia także hamowanie i chroni przed staczaniem pojazdu. Pamiętaj, że jeżdżąc z łańcuchami nie należy przekraczać prędkości 50 km/h. 

Jazda zgodnie z prawem — w Polsce istnieją takie drogi, przy których spotkasz znak nakazujący jazdę z łańcuchami śniegowymi. Taki komunikat to nie tylko sugestia dla zmotoryzowanych, ale także odgórna regulacja. Niestosowanie się do tych przepisów może powodować dotkliwe konsekwencje w postaci mandatu i jednego punktu karnego. Dotkliwsze kary czekają na podróżujących do innych krajów europejskich. W rejonie Alp jazda z założonymi łańcuchami jest obowiązkowa w wielu miejscach.

Warto dodać, że również nadużywanie łańcuchów może przynieść odwrotny do zamierzonego skutek. Na czarnej drodze, kiedy nie pada śnieg wskazana jest jazda tylko na oponach zimowych. W przeciwnym razie koła ulegają szybszemu zużyciu, czas hamowania się wydłuża, a poziom bezpieczeństwa spada.

Kupujemy łańcuchy

Jeżeli nie chcesz, aby złe warunki atmosferyczne pokrzyżowały Twoje plany wyjazdowe, łańcuchy śniegowe w bagażniku będą dobrym pomysłem. Zwłaszcza te, które można szybko założyć czy zdemontować będą najbardziej funkcjonalne. Zakładaj je na bocznych, ośnieżonych drogach i ściągaj tam, gdzie czarny asfalt umożliwia płynną jazdę. Kluczowe jest bowiem dopasowanie wyposażenia auta do warunków, jakie panują na drodze. Przesada w żadną stronę nie jest wskazana.

Podjęcie decyzji o zakupie łańcuchów jest łatwiejsze, jeżeli jesteś amatorem sportów zimowych. To właśnie drogi dojazdowe na stok są największym sprawdzianem dla zmotoryzowanych i ich pojazdów. W takich okolicznościach warto zaopatrzyć się w dobre zimowe opony i dopasowane do nich łańcuchy. Okazuje się bowiem, że na rynku nie ma modeli uniwersalnych, które pasują do wszystkich typów nadwozi czy kół. Dlatego przed zakupem zwróć uwagę na:

ilość wolnego miejsca w nadkolach,

rodzaj napędu (przód, tył, przód-tył),

wysokość ogniw (nierozłącznie związana z ilością miejsca w nadkolach),

walory trakcyjne łańcuchów,

sposób montażu,

rodzaj łańcuchów,

atesty.

Dobrzy producenci oferują łańcuchy śniegowe z certyfikatami TUV GS, ÖAMTC. Są one uznane na całym świecie, a w Austrii czy Norwegii jedynymi akceptowanymi przez prawo. 

A co dalej?

Zakup łańcuchów na opony jest inwestycją raczej długoterminową. Wszystko zależy jednak od właściwej eksploatacji, montażu oraz konserwacji. Pamiętaj, aby ściągać łańcuchy jak tylko wjedziesz na główną odśnieżoną drogę. Tarcie o podłoże nie będzie wówczas niszczyło sprzętu. Ważne jest również odpowiednie czyszczenie. Na łańcuchach mogą gromadzić się resztki soli czy piasku z drogi, opłukanie ich w letniej wodzie lub w wodzie z odpowiednim środkiem pielęgnacyjnym pozwoli zachować ich blask i funkcjonalność na dłużej. Za prawidłowy montaż całego systemu odpowiada naciąg. Dlatego podczas konserwacji nie zapomnij o tym elemencie i natłuść go wazeliną techniczną lub olejem.