- Zadzwoń: 536 111 234 lub napisz: sklep@e-bagazniki.pl
W samochodach produkowanych do początku lat 90-tych poprzedniego stulecia dobór bagażnika bazowego był bardzo prosty. Większość samochodów wyposażona była w rynienkę lub relingi do których mocowało się bagażnik. I w tym przypadku można mówić o uniwersalnych belkach. Jednak z postępem technologicznym producenci samochodów zaczęli stosować coraz to inne systemy mocowania bagażników dachowych.
Jednym z najbardziej popularnych mocowań jest mocowanie za krawędź dachu. Stosuje się je w samochodach nieposiadających relingów dachowych ani punktów fabrycznych tak zwanych fix pointów. Przy mocowaniu za krawędź dachu łapki bagażnika zwane kitami umieszczane są najczęściej w otworach drzwiowych i dokręcane.
Jeśli bagażnik w samochodzie montowany jest za krawędź dachu należy zwrócić szczególną uwagę na uszczelki drzwiowe. Warto przesmarować je chemia motoryzacyjną zapobiegającą odkształcaniu.
Kolejnym sposobem mocowania bagażnika dachowego do samochodu są punkty montażowe (fix pointy). Są one zlokalizowane w skrajnej części dachu najczęściej pod zaślepką lub klapką. Ten sposób mocowania jest dość prosty i wygodny. Bagażnik jest przykręcany lub łapany w miejsca przygotowane przez producenta samochodu.
Ostatnim a zarazem najprostszym sposobem jest montaż bagażników na relingi.
Rozróżniamy dwa rodzaje relingów tradycyjny nazywany poręcznikowym i zintegrowany- na całej długości zespolony z dachem.
Reling tradycyjny – to taki który możemy objąć ręką. Montaż bagażnika dachowego jest najwygodniejszy. Bagażnik przy takim rozwiązaniu nie dotyka nadwozia samochodu. Te rozwiązanie jest najbardziej uniwersalne, jeśli można mówić o uniwersalności bagażników samochodowych.
Reling zintegrowany jest najbardziej wymagający jeśli chodzi o dobór bagażnika bazowego. Przez swój indywidualny kształt i zespolenie z dachem bagażnik musi być on ściśle dopasowany do relingu. Nie ma tu mowy o uniwersalności.
Większość bagażników dostępnych na rynku można adaptować do innego samochodu poprzez wymianą poszczególnych elementów. Są jednak bagażniki, których zmodyfikować się nie da. Należą do nich bagażniki Supra od Mont Blanc - a i ich cena nie przekracza zwykle 240 zł.
Niekwestionowanym liderem w dziedzinie modyfikowanych bagażników samochodowych jest firma Thule. Opracowany przez nią „Thule Rapid System” pozwala na migrację na inny samochód poprzez wymianę poszczególnych elementów bagażnika. Za odpowiednie dopasowanie do auta odpowiada zestaw dopasowujący nazywany kitem. Kity są obsadzone w stopach bagażnika. Te zaś łączą belki bagażnika.
Przy zmianie samochodu czasami wystarczy wymiana samych kitów, kitów i belek , bądź stóp mamy wszystko dopasowane.
Podobne rozwiązanie możemy spotkać w bagażniku Mont Blanc z serii MB RoofBars Flex 3. Z kolei w bagażnikach hiszpańskiej firmy Cruz mamy system wymiennych kitów. Belki są razem ze stopą i tez pozwalają na migrację na inne auto. Za pomocą naszej wyszukiwarki dobiorą Państwo odpowiedni bagażnik samochodowy.
Bagażnik ze stalową belką o przekroju prostokątnym jest na pewno tańszym rozwiązaniem. Wszystkie akcesoria montujemy za pomocą cybantów lub zacisków. Belka stalowa bagażnika emituje dużo większy hałas niż belki aluminiowe.
Nowoczesne bagażniki dachowe wyposażone w belkę aluminiową są coraz cichsze. Wystarczy popatrzeć na przekroje belek Airo, Wingbar, Quiet czy Aero, które przypominają skrzydło samolotu. Wspomniane belki są szersze przez co bardziej aerodynamiczne. U góry przebiega kanał montażowy do którego montujemy wszelkie akcesoria.